Project_Проект


 After saying goodbye to Theo and Heh Minh Lay, a promising young architect named Ray set off on a long journey to the Kuril Islands, where a wealthy client awaited her on one of the remote islands.

To her own surprise, Ray handled the trip quite well—no turbulence, no difficult passengers, not even a hint of travel fatigue. She arrived fresh, rested, and even a little inspired. At the airport, she was met by one of the client’s trusted aides, who quietly and efficiently drove her to the prearranged meeting location.

Mr. Gimmler—the client himself—was a collector of antiquities, slightly eccentric, but with eyes that still burned with a restless kind of fire. He welcomed Ray warmly. After the usual pleasantries and a cup of sea buckthorn tea, they moved on to discuss the project.

And it was, by all accounts, an unusual one. The client envisioned a residence-cum-refuge—a space that would be both modern and sustainable, yet feel as if it had grown out of the rock itself. A house that blended into the landscape, that could withstand earthquakes, storms, and, ideally, boredom. His inspiration came from Japanese tea houses, Icelandic lava caves, and a single photograph of a weathered barn found in his grandmother’s old album.

It was to be a place that looked simple yet held memories. A refuge that didn’t make a show of its form but embraced with it. Where every crack, every curve was carefully considered—not to disturb nature, but to become a continuation of it.

Ray tried to focus, took notes, nodded, and genuinely became intrigued—but her thoughts kept drifting back to the ones she’d left behind.

“I’m sorry…” she said quietly, lowering her head. “I’m just… a little anxious.”

“What about?” Gimmler asked, tilting his head slightly, looking straight into her eyes.

“I haven’t left home in a long time. And I’ve never been away from my family for this long.”

“Really?”

“Yes. Ever since our parents died—mine and Theo’s—we’ve always been together.”

By “we,” she meant herself, Theo, and Heh Minh Lay. Heh Minh Lay had taken them in when they were barely five years old, and the three of them had lived ever since in a small town by the sea. Ten years together—without a single day apart. And now… her shoulders sank a little.

They sat in silence for a moment, each lost in their own thoughts. The fire crackled softly in the hearth, and outside, the wind howled as if it too knew the ache of parting.

“You know,” Gimmler said, at last, “there’s nothing wrong with that. A bit of distance can actually strengthen a connection. You’ll learn to value it even more. Don’t be sad, young lady. Neither time nor distance can break a real bond. Remember that.”

Then he handed her a pencil, smiling gently—almost like a father would—and said:

“Now, let’s figure out where the heart of this house will be.”

Margarita.

You can read the first part  here :The Farewell Evening_ Прощальный вечер

The second here: The Fading Edge of Summer_Тонкая грань лета

---

После прощания с Тэо и Хэ Мин Лаем, подающая надежды молодая архитектор отправилась в длительное путешествие к Курильским островам, на одном из которых её ожидал состоятельный клиент.

Дорогу Рэй перенесла на удивление спокойно — ни тебе турбулентности, ни капризных попутчиков. Она прибыла свежей, отдохнувшей и даже немного воодушевлённой. В аэропорту её встретил один из доверенных лиц заказчика, который довёз её до заранее выбранного места встречи.

Мистер Гиммлер — заказчик, коллекционер древностей, слегка чудаковатый, но с глазами, в которых по-прежнему горел огонь — принял Рэй довольно радушно. После приветственных речей и чая с облепихой, они перешли к обсуждению проекта.

Проект был действительно необычным: заказчик задумал построить резиденцию-убежище — которая должна была быть одновременно современной, экологичной и будто бы "выросшей из скалы". Дом должен был сливаться с ландшафтом, быть устойчивым к землетрясениям, штормам и, по возможности, к скуке. Вдохновением служили японские чайные домики, исландские лавовые пещеры и одна фотография сарая, найденная в бабушкином альбоме.

Рэй старалась вникнуть, делала заметки, кивала и даже искренне заинтересовалась, но всё же её мысли то и дело уносились к тем, кого она оставила дома.

— Простите... — склонив голову, тихо сказала она. — Я просто... немного переживаю.

— Отчего же? — слегка наклонив голову, спросил Гиммлер, глядя ей прямо в глаза.

— Я давно не покидала родных мест. И до этого момента никогда надолго не расставалась с семьёй.

— Правда?

— Да. С тех пор как погибли родители — мои и Тэо — мы всегда были вместе.

Мы — это я, Тэо и Хэ Мин Лай. Он забрал нас к себе, когда нам исполнилось едва по пять лет, и мы поселились в небольшом городке на берегу моря. Вот уже десять лет мы живём вместе, не расставаясь ни на день... а тут... — она понуро опустила плечи.

Они ненадолго замолчали — каждый думал о своём.

— Знаете, в этом нет ничего страшного, — наконец сказал Гиммлер. — Небольшая разлука только укрепит вашу связь. Вы начнёте ценить её куда больше. Не грустите, молодая леди. Ни расстояние, ни время не способны разрушить настоящую привязанность. Запомните это.

А затем он протянул ей карандаш и с лёгкой, почти отеческой улыбкой добавил:

— А теперь, давайте решим, где у нашего дома будет сердце.

Маргарита.

Comentarios

Entradas populares de este blog

Helen _ Хелен

Falsa tristezza_Фальшивая грусть